۱۳۸۹ اسفند ۳, سه‌شنبه

آموزش طراحی وب سایت


طرح ریزی سایت وب
با وجود میلیون ها سایت وب رقیب ، چکونه می توانید به نتایج مورد نظرتان برسید؟ اگر این سوال را از افرادی که بازاریابی اینترنتی می کنند .بپرسید خواهند گفت ،  ما نیز یک سایت وب داریم . ولی داشتن یک سایت وب و بازاریابی در اینترنت ، دو چیز متفاوتند البته داشتن یک سایت وب برای بازراریابی لازم است ولی چگونگی طراحی آن برای رسیدن به اهداف مورد نظر  بسیار مهم است . هر سایت ، مجموعه ای از اسناد ، تصاویر و دیگر فایلهای الکترونیکی است که از طریق اینترنت در دسترس همگان قرار می گیرد . ضمناً بازاریابی اینترنتی بر داشتن همه گام های لازم برای رسیدن درون خطی به بازار هدف ، جذب بازدیدکنندگان سایت وب ، تشویش مشتریان به خرید کالاها و یا خدمات ، و اطمینان از برگشت مجدد آن هاست .
داشتن یک سایت وب مهم است اما اگر هیچ کس در مورد آن چیزی نداند واقعاً داشتن آن بی معناست . از سویی ، داشتن جزوات و کارتهای تبلیغاتی عالی که در کشوری میز مدیر فروش باشد نیز مشکلی را حل نمی کند . اصول کلی به شرح زیر می باشد
·         تعریف اهداف درون خطی مورد نظر .
·         تعریف بازار هدف و ایجاد سایت وب و راهبرد بازاریابی درون خطی با اهداف مورد نظر .
·         توسعه راهبرد بازاریابی که مناسب محصول یا خدمت مورد نظر باشد .


اصول کلی – اهداف ، بازارهای هدف و کالاها و خدمات
در چند سال اخیر در واژگان روش  شناسی طراحی و توسعه سایت وب تغییراتی صورت  گرفته است . قبل از اینکه معمول بود که سازمان ها جزوات و آگهی های تبلیغاتی ، نشریه های خبری و دیگر ملزومات بازاریابی را دریک جعبه گذارده ، به توسعه  دهندگان وب تحویل داده سپس توسعه دهنده وب با یک  مکالمه کوتاه شروع به کار نموده پس از مدتی سایت وب تکمیل می شد . در این فرایند سازمان به جزوات و برگه های تبلیغاتی بسنده می کرد . ولی امروز دیگر برای کسب موفقیت ، این نوع آگهی افزار مقبول نیست . امروزه سایت هایی موفقند که حول نکات زیر طراحی شوند :
·          اهداف مورد نظر سازمان
·         نیازها ، خواست ها و انتظارات بازار هدف
·         کالاها و خدمات عرضه شده
در بازاریابی اینترنتی هر چیزی پیرامون همین سه مورد یعنی اهداف مورد نظر ، بازار هدف ، کالاها و خدمات دور می زند . تعریف مناسب موارد فوق و تشریح  کنید ، او نیز قادر به ساختن سایتی  که اهداف شما را بر آورده سازد نیست .
 شما بازار هدفتان را بهتر از توسعه  دهنده وب درک کنید . شما نیاز به فراهم کردن این اطلاعات دارید تا توسعه دهنده وب سایت را طبق نیازها و انتظارات  بازار هدفتان توسعه دهد.
اهداف عمومی
 قبل از شروع سایت وب اهداف درون خطی خویش را  تعریف کنید . هدف  سایت شما چیست ؟ همه بخش های سازمانتان از جمله فروشندگان ، کارکنان فروش و بازاریابی ، وواحد پشتیبانی مشتریان گرفته ، تا سرپرستی و تکمیل سفارش را با فکری خلاق مد نظر قرار دهید . فهرستی از اهداف اصلی و ثانویه تهیه کنید . هر جز سایت وب باید مرتبط با اهداف اصلی و ثانویه تعریف شده شما چه ارتباطی دارد. اگر بین  اهداف و تغییرات مد نظر شما مطابقت مشخصی  موجود نباشد ممکن است نیاز باشد تا روی این تغییرات ، بررسی بیشتری به عمل آورید . جای شگفتی است که چه بسا سایت های وب بدون طرح درست ، توسعه داده شده اند و رابطه دقیقی با اهداف مورد نظر شرکت خویش ندارند .  برخی از اهداف اولیه عمومی از این جمله است :
·         آگهی کالاها و خدمات
·         فروش کالاها و خدمات
·         فراهم نکودن پشتیبانی کالاها و خدمات برای مشتری
·         ارائه اطلاعاتی درباره شرکت یا محصولات آن
·         ایجاد و شناساندن هویت شرکت یا مارکهای تجاری آن
آگهی کالاها و خدمات به صورت درون خطی
هدف برخی سایت ها صرفاً آگهی دادن و تبلیغات است و هیج رویداد محصول ، و یا خدمتی را به صورت مستقیم نمی فروشند . به عنوان مثال برخی استودیوهای فیلمسازی سایت وبی دارند که در آن  فیلم هایی را که به زودی در می آید تبلیغ می نمایند . هدف این سایت ها ، آگاهسازی یا "Buzz" ، ایجاد جذبه و علاقه منی ، برای فیلم مزبور و نهایتاً داشتن بیننده زیاد در موقع نمایش آن است . این نوع سایتها ممکن است شامل کلیپ ها چند رسانه ای از فیلم ، عکس و گزارشاتی از هنرپیشه های فیلم باشند و از اجزای بازاریابی  ویروسی ( گفتن به یک دوست راجع به این فیلم) نیز برای پیشبرد بازاریابی دهان به دهان استفاده کرده از داستان های کوتاه ، نشریات و گزارشات متنوع راجع به فیلم نیز برای رسیدن به اهداف مورد نظر در بازار هدف استفاده کنند .
فروش کالاها و خدمات به صورت درون خطی
 فروش درون خطی کالاها و خدمات ، هدف و خواسته عمومی است . اینترنت از نظر گستردگی مکانی و آمار انسانی با اقبال عظیمی مواجه شده است . در تجارت غالباً اهداف آگهی کالاها و خدمات با سعی در فروش آن ها از طریق سایت وب تواماً مد نظر است . یعنی بازدیدکنندگان علاوه بر اینکه در این سایت ها آگهی کالاها و خدمات را مشاهده می نمایند براحتی می توانند به صورت درون خطی سفارش داده خرید بنمایند . اینکه شما به سادگی به کاربر امکان خرید بدهید . اورا علاقهمند به خرید از شرکت خود برای بار دیگر کرده اید . بعلاوه اطلاعات مفصلی در مورد کالاها و خدمات ، ساست گذاری برگشت تعهدات و ضمانت ها و گزینه هایی  برای ترابری را باید در نظر بگیرید اگر طرح فروش مستقیم از طریق سایت را دارید ، ضروری است تا موارد امنیتی را نیز مد نظر قرار دهید .
فراهم نمودن پشتیبانی درون خطی کالاها و خدمات
برای بعض ها اصلی ترین دلیل حضور درون خطی در تجارت ، پشتیبانی و خدمات گسترده تر برای مشتری است . مهمترین فایده سایت ب آن است که در 24 ساعت شبانه روز ، 7 روز و 365 روز سال می توانید به مشتری یاری رسانید . اگر کار شرکتتان توسعه نرم افزار است نسخه های بهنگام قابل دریافت نرم افزار ها را نیز – مثل بخش FAQ ( سوالاتی که مکرر پرسیده می شوند ) که در آن به ارائه را حل های مسایل عمومی پرداخته می شود- می توان ارائه کرد . اگر بتوانید به آسانی مشکلات مشتری را حل کنید گامی به سوی مشتری – محوری برداشته اید . بعلاوه احتمال بر گشت پیچیده تری مواجه دیده اید و یا نیاز است تا مشکلات خود را به صورت شخصی و شفاهی عنوان نمایند ، باید اطلاعات ارتباطی مناسب را داشته باشید .
ارائه اطلاعاتی درباره شرکت یا محصولات آن
برخی سازمانها  می خواهند اطلاعاتی را راجع به کالاها و خدماتشان به یک بازار هدف مشخص ارائه کنند در صورتی که برخی دیگر ممکن است بخواهند اطلاعات مربوط به شرکت را برای سرمایه گذاران  بالقوه فراهم آورند . سایتهای وبی که دارای اطلاعات مفید باشند غالباً متن گرا هستند و عناصر گرافیکی در آن ها تنها برای تاکید بر برخی نکات و ارئه مثال های دیداری است . این نوع سایتها معمولاً بخش FAQدارند که در آنجا اطلاعات مفید و مناسب راجع به شرکت ، کالاها و یا خدمات آن فراهم می گردد. اگر سازمان از رسانه ها استقبال نماید می تواند دارای دفتر رسانه ها باشد که شامل همه نسخ نشریه های آن پس زمینه شرکت ، اطلاعاتی راجع به مقامات ارشد شرکت، مقالات چاپ شده راجع به شرکت و نمایشگاهی از عکس های  قابل استفاده رسانه ها بوده بعلاوه لینک مستقیمی نیز به مسئول رسانه های شرکت دارد .   
ایجاد و شناساندن هویت شرکت یا مارک تجاری آن
یکی از اهداف دیگر ، مورد فوق اللذکر است . برای تعیین مارک محصول ، از یک نام به یادماندنی و یک آرم چشمگیر استفاده کند . به علاوه گرافیک سایت وب ، باید خوب بوده ، رنگ های مربوط به آرم محصول را بخوبی منعکس کند. شعار دلچسب به هویت مارک، ، جذابیت بیشتری می دهد . برای شناساندن هویت شرکت نیز از همان فنون تعیین مارکهای  تجاری استفاده کنید . اگر ایجاد و تقویت هویت مارک و شرکت برایتان مهم است سایت وب شما باید برانگیزنده نگاه و احساس باشد . به علاوه ، همه ملزومات جذابیت برون خطی ، در تجارت درون خطی نیز باید مد نظر قرار گیرد .
اگر به موفقیت شرکت هایی مثل Netscape Communication،Yahoo، American Online، eBayو Amazon نظر بیفکنید در می یابد که مارک دهی شرکت و یا محصولات آن در وب بسرعت رخ می دهد. علت اینکه این تازه واردها بسرعت در تجارت به وضعیت پر آوزهای دست یافته اند همین است . اگر چه همه آن ها منابع مالی برجسته ای دارند  هر شرکت  ترکیبی  از تبلیغات درون خطی و برون خطی  و برون خطی را برای برای نیل به اهداف خویش مد نظر قرار داده است .با نگاهی به سایت های وب این شرکت ها ایده تبلیغ مارک آن ها را می توان دریافت . هر یک از بخشهای سایتهای آن ها حاوی یک آرم برجسته  ، تصاویر منسجم و طرح رنگ مناسب است . اگر هدف مارک دهی دارید ، سایت های این تازه واردهای بازار تجارت را ببینید که چگونه امروز به بازیگران بزرگ درون خطی تبدیل شده اند. چیزهای زیادی می توان از آن ها یاد گرفت .
سایر اهداف اصلی
از همه کارکنان سازمانتان برا دریافت  نظرات خلاق و  افکار بکر آن ها استفاده کنید. این فرایند برای م.فقیت درون خطی سازمان بسیار مهم است . علاوه بر این که هر چیزی در سازمان را باید حول اهداف مورد نظر سازمانتان در آورید  مثل اجزای واقع در سایت و فنون بازاریابی اینترنتی مورد استفاده از همه افراد نیز باید در این راستا بهره گیرید . همان مدتی که برای مرحله طرح ریزی سایت لازم است ، برای مرحله ساخت سایت نیز لازم است . با طی این فرایند خواهید توانست بهترین طرح را برای سایت وب خود ارائه کنید
نکات قابل توجه دیگر
اگر چه تعیین اهداف اصلی سازمان ، امری حیاتی است ، اهداف ثانویه نیز بسیار مهم است. با تعیین اهداف ثانویه مناسب ، در کسب اهداف درون خطی سازمان خود بیشتر آماده می شوید . برخی  تنها اهداف اصلی را شناسایی می نمایند و در شناخت اهداف ثانویه کوتاهی می ورزند . ذیلاً برخی  اهداف ثانویه  کوتاهی می ورزند . ذیلاً برخی اهداف ثانویه عمومی را که برای تجارت درون خطی باید مد نظر قرار داد ، ذکر می کنیم :
·         سایت باید طوری طراحی شود که باب طبع موتور جستجو گر باشد
·         سایت باید طوری طراحی شود که ترافیک آن مکرر افزایش یابد.
·         سایت باید بازدیدکنندگان خود را ترغیب نماید تا دیدار از آن را به دیگران نیز توصیه کنند .
·         سایت باید شامل اجزایی باشد که فروش حراج را اعمال نماید.
·         سایت باید طوری طراحی شود که بازدیدکنندگان را تشویق نماید تا اجازه دهند که برایشان E-mail بفرستید.
این کار ، روش معمول برای ایجادارتباط درون خطی است .
·         سایت باید طوری طراحی شود که وفاداری مشتری را تقویت نماید.
·         سایت باید بازدیدکنندگان را تشویق نماید که مدتی را در آن بوده از نواحی دیگر سایت بازدید نمایند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر